Om Nordkalottleden

Nordkalottleden heter Nordkalottruta på norska och Kalottireitti på finska. 
Ofta används ordet "Kalottleden" istället för "Nordkalottleden". 


En nyutgiven bok som rekommenderas:



Fjällvandra Nordkalottleden 

Författare: Fredrik Neregård
Utgiven: 2020-03-23
Förlag: Calazo Förlag

https://www.adlibris.com/se/bok/fjallvandra-nordkalottleden-9789188779502







Nordkalottleden är ett sammanlagt cirka 80 mil (=800 km) långt ledsystem, 
som går cirka 7 mil i Finland, 38 mil i Norge och 35 mil i Sverige
En jämförelse kan göras med hela Kungsleden, Abisko till Hemavan, som är 44 mil. 
En annan jämförelse är Gröna Bandet, som är cirka 130 mil.

Leden startar i Kautokeino i norra Norge, passerar gränsen mot Finland, passerar Kilpisjärvi just innan Treriksröset, går genom Norge till Lappjordhytta, passerar gränsen mot Sverige, går via Riksgränsen hela tiden nära gränsen mellan Norge och Sverige och slutar i söder antingen i Sulitjelma i Norge eller i Kvikkjokk i Sverige.

Leden passerar gränserna mellan de olika länderna 17 gånger och
den går genom flera nationalparker:
     Reisa nasjonalpark, Øvre Dividal nasjonalpark, Rohkunborri nasjonalpark i Norge och
     Abisko nationalpark och Padjelanta nationalpark i Sverige.


Nordkalottledens svårighetsgrad
Nordkalottleden är en krävande vandringsled, ofta med långa sträckor mellan stugorna.
Få etapper lämpar sig för nybörjare.
Leden går huvudsakligen över kalfjäll. Du behöver ha koll på karta och kompass. 
Vädret kan växla snabbt och det kan snöa och blåsa hårda vindar även sommartid.

Eget tält är ett måste, eftersom det finns bara cirka 40 stugor längst hela leden.

En satellit nödsändare är nog ett måste och idag är det
en billig "livförsäkring" som lugnar både anhöriga och vandraren.
Efter ett tryck på larmknappen, så kommer en helikopter inom cirka 4 timmar.
Mobiltelefonen fungerar för det mesta inte alls, på grund av dålig täckning.

Underhållet av ledens olika etapper varierar kraftigt, vilket är viktigt att ha i åtanke. 


Säsong 
Från början av juli till mitten av september.


Resa till starten 
Vid start från Kvikkjokk: 
     Tåg till Murjek och byte till direktbuss 94 mot Kvikkjokk. 

Vid start i Sulitjelma: 

     Tåg till Murjek och buss till Norge och Fauske, 
     sedan vidare med ny buss till starten. 

Vid start i Kilpisjärvi: 
     Tåg eller flyg till Kiruna. 
     Buss från Kiruna till Karesuando där det blir tvunget att övernatta. 
     Nästa dag buss från finska sidan av Karesuando (Kaaresuvanto) till Kilpisjärvi. 

Vid start i Kautokeino: 
     Enklast med bil från Kiruna via Karesuando / Kaaresuvanto. 

     Annars finns en variant att flyga till Alta Lufthavn.
     Sedan är det 13 mil till Kautokeino och buss kan då vara ett lämplig alternativ.
     Annars möjligen att hyra bil i Alta och sedan lämna bilen i Kautokeino.

Ledmarkering
Nordkalottleden består av flera gamla leder men innehåller även alldeles nya och oetablerade leder.
o     I Finland är leden markerad med ca 40 cm höga stolpar med orange markering.
o     I Norge är leden markerad med målade stenrösen.
o
     I Sverige är leden markerad med röda korsstolpar samt med Nordkalottskyltar. 

Etapper  som brukligt, de vanliga varianterna:

o     Kautokeino – Kilpisjärvi, cirka 19 mil
       (alternativ led: Kilpisjärvi – Halti – Kilpisjärvi, en rundslinga på cirka 11 mil) 

o     Kilpisjärvi – 
Abisko, cirka 19 mil 

o     Abisko – Kvikkjokk, cirka 40 mil 
       eller
o     Abisko – Sulitjelma, cirka 33 mil

Etapper – enligt den här hemsidan, en variant som inte går via Kungsleden: 

o     Kautokeino – Kilpisjärvi, cirka 19 mil 

o     Kilpisjärvi – Isdalen – Katterjokk – Røysvatn – Staddajåkkå – Kvikkjokk
       eller 
o     Kilpisjärvi – Isdalen – Katterjokk – Røysvatn – Staddajåkkå – Sulitjelma